HUSORDENSREGLER

HUSORDENSREGLER

 

FOR

 

BOLIGSAMEIET HALVDAN SVARTES GATE 6

 

Med endring på ordinært sameiermøte 02.04.14 og 16.03.15,

samt ordinært årsmøte 24. april 2018.

 

1. Innledning

Husordensreglene har til formål å sikre gode boligforhold og trygge et godt naboskap for alle beboerne (sameiere og leietakere). Husordensreglene inngår som et vedlegg til sameiets vedtekter.

Beboerne plikter å følge husordensreglene og er ansvarlige for at de overholdes av husstanden og de som gis adgang til leiligheten.

Styret er gitt fullmakt til utfylling og supplering av disse reglene.

Styrets formål er å:

1. Ivareta driften av sameiet

2. Administrere bruk og vedlikehold av fellesannlegg og fellesareal  

3. Ivareta alle andre saker av interesse for sameierne

 

2. Alminnelige bestemmelser om fellesarealene

Beboerne plikter å informere styret om feil og mangler som måtte oppstå på felles vann og avløp, bygningsmessige forhold som dører, vinduer, elektrisk anlegg, fyringsanlegg etc. Unnlatelse av å informere om feil og mangler på fellesanlegg i egen seksjon vil medføre erstatningsansvar ved skade og følgeskade i forholdet til sameie.

Innvendige endringer i leiligheten som medfører inngrep i byggets bærende konstruksjon, må ikke foretas. Likeledes må det heller ikke foretas forandringer som kan være til ulempe for naboer.

Den enkelte har ansvar for egen skade som påføres sameiets bygning og tekniske anlegg, samt renhold av fellesareal ved innvendig rehabilitering/vedlikehold og inn- og utflytting.

Uten forhåndssamtykke fra styret er det ikke tillatt å endre utseende på eller skifte ut vindu, utgangsdør, listverk eller andre bygningsmessige detaljer med front mot fellesareal. Oppsetting av markiser må skje i samråd med styret for valg av farge og mønster.

Sameiet er tilkoblet et felles kabelanlegg for TV-signaler. Annet utvendig antenneanlegg kan ikke settes opp uten samtykke fra styret.

Alle hovedinngangsdører og dører til andre fellesareal (kjeller og baktrapper) skal alltid holdes låst. Uvedkommende skal ikke slippes inn i eiendommen. Systemnøkkel til inngangsparti kan bestilles gjennom styrets leder. Det er opp til hver enkelt sameier å holde orden på hvem som disponerer nøkler til eiendommen. Om nøkler til eiendommen kommer på avveie, må styret umiddelbart varsles om dette slik at tiltak med skifte av nøkkelsylindre kan iverksettes.

Lagring eller hensetting av møbler og/eller andre gjenstander som ski, sykler, esker etc. utenfor sameiernes kjellerboder og/eller i trappeoppgangene eller andre fellesarealer, skal ikke forekomme. Rømningsveier må ikke sperres, heller ikke midlertidig. Forbudet skyldes dels gjeldene brannvernregler og dels ønske om generell orden i eiendommen. Etter advarsel fra styret vil gjenstandene bli fjernet for vedkommende sameiers regning.

Det er en egen sykkelbod i 6C. Sykler som ikke er i bruk skal fjernes av eier. Inngangspartiene skal ikke brukes til annet enn hensetting av barnevogner som er i daglig bruk. Sykler tilhørende besøkende kan imidlertid hensettes under trappene i oppgangen i besøkstiden.

Vaktmester eller den/de styret bemyndiger, sørger for at lyspærer i fellesarealene skiftes etter behov. Trappevask av hovedtrapper, inngangspartier, kjellerganger og vaskerom er styret ansvarlig for å få gjennomført.

Lys i kjeller og fellesarealer skal slukkes dersom det ikke har noen hensikt at de er påtent. Utelys reguleres av automatiske lysbrytere og skal alltid stå på.

Beboerne plikter å verne om grøntområdene, busker og trær. Fotballsparking og sykling på plenene er forbudt. Åpen ild eller grilling på balkongene eller på utearealene er ikke tillatt.

 

3. Bruk av seksjonen/leiligheten

Sameierne er ansvarlig for alt indre vedlikehold i sin seksjon. Alle rom må holdes oppvarmet på en slik måte at vann og avløp ikke fryser.

Sameierne er ansvarlig for at det elektriske anlegget i seksjonen til enhver tid er i forskriftsmessig stand.

Vannklosett og avløp må ikke brukes til uvedkommende avfall eller på annen måte som kan føre til forstoppelse, oversvømmelse eller skade på felles avløp eller i fellesarealene. Ildsfarlige eller andre giftige væsker (maling, White spirit, syre, baser eller fremkallingsvæske m.m.) må ikke slås i klosett eller avløp.

Beboerne må kjenne til plassering og bruk av seksjonens hovedstoppekran for vann. Hver enkelt seksjon/leilighet skal være utstyrt med stoppekran på kjøkken og bad. De plikter også å sette seg inn i alminnelig brannforebyggende regler, samt regler for bruk av brannfarlige væsker og de forebyggende muligheter for bekjempelse av brann eller tilløp til brann. Beboerne plikter å etterfølge ethvert krav fra feiervesenet og brann- og redningsetaten.

Det må straks varsle fra til styret om skader, behov for vedlikehold eller om det oppdages veggdyr og/eller annet utøy.

Den enkelte sameier skal ikke kontakte sameiets forsikringsselskap. Dette er styrets ansvar.

Beboerne plikter å sørge for ro og orden i og utenfor leiligheten. Fra kl. 2300 til kl. 0600 må beboerne vise særlig hensynsfullhet slik at andre beboeres nattesøvn ikke forstyrres. Ved arbeid i leiligheten på kvelden, vis hensyn og ta eventuelt kontakt med naboene.

Ønskes at arbeid med drill og hammer (og andre bråkende verktøy) kun skal foregå på ukedager mellom kl. 08:00 og 17:00. Lørdag og søndag er det ikke lov, samt helligdager. Det gjøres unntak for behov som oppstår på grunn av akutte situasjoner.

 

4. Fremleie 

Ved fremleie skal seksjonseier informere styret om varigheten av fremleien, navn på leietaker og dennes kontaktinformasjon. Minimumskrav er epostadresse og mobiltelefon. Seksjonseieren plikter å se til at leietaker er kjent med og følger vedtatte regler for sameiet, samt får relevant informasjon som gjelder for sameiet til enhver tid. 

Seksjonseier er ansvarlig for at det fremskaffes postkasseskilt med korrekt navn ved fremleie. Dette kan bestilles direkte fra Posten. Seksjonseier bestiller direkte fra leverandør.Størrelse på skilt skal være Liten (75 x 30 x 0,8 mm). Fargen skal være hvit. Font på skilt skal være Arial med store bokstaver, størrelse på skrift skal ligne eksisterende skilt.

Dersom ikke denne type skilt bestilles og monteres innen rimelig tid, vil styret organisere det for vedkommende seksjonseiers regning.

Navn til porttelefon lages av Styret

5. Søppel og avfall

Beboerne er selv ansvarlig for å holde inngangspartiene, trappeoppganger og andre fellesarealer fri for reklamemateriell og annet søppel.

Alle typer husholdningsavfall skal pakkes forsvarlig inn og legges i de beholderne som finnes til dette formålet. Dersom beholderne er fulle, plikter beboerne å oppbevare sitt eget søppel på hygienisk vis inntil beholderen tømmes. Beboerne må også sørge for at beholdere blir flyttet bakerst etter hvert som de fremste beholderne fylles opp.

Ildsfarlige eller andre giftige væsker (maling, White spirit, syre, baser eller fremkallingsvæske m.m.) må ikke kastes i søppelbeholderne. Større gjenstander som pappesker, møbler, avfall fra oppussing og lignende plikter beboerne å frakte vekk selv. Dette gjelder også flasker og glass.

Området rundt sameiet vedlikeholdes av vaktmester. Det er likevel av interesse for sameiet at beboerne ikke kaster avfall på området og plukker opp avfall og annet søppel som ligger på området og på fortauet.

Søppelbeholderne som tilhører sameiet er plassert på baksiden av 6A.

 

6. Fellesvaskeri

Man skal ha avsluttet i vaskeriet innen kl 21.00. Etter at tøy er ferdig tørket må det ikke bli hengende i vaskeriet.

Vaskeriet med utstyr må rengjøres etter bruk og klargjøres for neste person. Det er ikke tillatt å vaske eller tørke tøy som tilhører andre enn sameiets beboere.

Tørkeplassene må ikke brukes utenom de ovennevnte tider.

 

7. Tørking, lufting og banking

Tørking av tøy, tepper, sengeklær etc. skal kun skje på anviste plasser i fellesvaskeriet og ute på tørkestativet bak 6B/C. Teppebanking i trappeoppgangene og på balkongen er ikke tillatt.

Eventuell tørking og lufting av tøy, sengeklær, gulvtepper o.l. på balkongene må skje uten at det er til sjenanse for naboene.

 

8. Husdyrhold

 Hold av alminnelige husdyr er tillatt. Husdyrhold må ikke være til sjenanse for andre beboere.

 

9. Årlig vårdugnad / Høstdugnad.

Styret har plikt til å organisere en årlig vårdugnad innen utgangen av juni måned. Dugnaden skal primært brukes til fellesskapets beste, det vil si rydde og forskjønne fellesareal ute og inne.

Styret bestiller i forbindelse med vårdugnaden en stor søppelcontainer slik at sameiet, sameierne og/eller beboerne kan kvitte seg med gamle sykler og annet skrot.

Styret skal i god tid varsle beboerne om dato for dugnaden, hvilke oppgaver som skal gjennomføres med mer.

 

10. Parkering

Parkeringsplasser tildeles av styret etter søknad. Sameiet disponerer 4 P-plasser. Tildeling skjer fortløpende etter ledighet.

Kun eiere av seksjonen som selv bor i sameiet kan tildeles P-plasser. Tildelte P-plasser kan ikke leies ut til andre.

Sameiet har i samarbeid med Sameiet Halvdan Svartes gt. 4, inngått avtale med parkeringsselskap som har i oppdrag å foreta kontroll og oppsyn med våre P-plasser.

Tjenesten er fri for sameiet og Parkeringstjenesten AS er ansvarlig for regelverk, klager og juridiske spørsmål.

Brukere av tildelte P-plasser fra sameiet er ansvarlig for at tildelt/godkjent parkeringsbevis ALLTID er synlig i frontruten.

Feilparkerte biler blir bøtelagt. Dette gjelder også midlertidig parkering som for eksempel håndverkere. Av og pålessing kan foretas med inntil 15 minutter.

 

Avtalen trer i kraft 12.01.2015

Plassen mellom bygg A og B skal ikke brukes som P-plass, men kun til av- og pålessing (maks 15 min). Seksjonseiere som har bestilt håndverkere, må enten la de disponere sin egen P-plass eller henvise til offentlig parkering. Skriftlig godkjenning om bruk av egen P-plass skal seksjonseier fremskaffe av Parkeringstjenesten AS og legges i frontruten.

 

11. Utfyllende husordensregler

Som husordensregler gjelder også de oppslagene og særskilte instrukser som er gitt av styret.

Henvendelser til styret eller forretningsfører om husorden sendes skriftlig.